Maël Vanhelsuwé
Maël is zelfstandig stedenbouwkundige en eigenaar van de Timmertafel.
Zelf zit ik altijd vol met ideeën. Om echt impact te kunnen maken moet je deze stroomlijnen en kritisch zijn naar jezelf. Dit wil ik kinderen ook graag leren!
Karen Schuijt
Karen is architect. Ze heeft haar eigen bureau KESP Architectuur en was bestuurslid bij Archikidz.
Mijn Archikidz-jaren hebben me doen beseffen dat architectuur een heel mooi middel is om kinderen te laten nadenken over de toekomst van onze samenleving en om creativiteit te ontwikkelen.
Gonda Buursma
Gonda is architectuurhistoricus en onderwijsdeskundige. Als architectuurhistoricus heeft zij gewerkt bij Monumentenzorg Den Haag en de Architectuurgids van Den Haag geschreven. Daarnaast heeft zij jarenlange ervaring in het onderwijs als leerkracht in de bovenbouw en als intern begeleider.
"Mijn passie voor architectuur is ontstaan vanuit de gedachte dat de gebouwde wereld overal om ons heen is. Kinderen hebben het vermogen om met een frisse blik naar die wereld te kijken."
Lees verder TerugJoyce de Keizer
Joyce verzorgt de administratie en boekhouding voor archiklas, daarnaast is zij moeder van een tweeling en heeft een eigen bedrijf Creatie4Fun, waarmee zij voor Dickensfestijn en molendag de kleding van zo'n 80 mensen maakt.
Ik vind het mooi om te zien hoe kinderen iets leren over huizen, duurzaamheid en de plastic soep, waardoor ze nadenken over een beter milieu
Archikrachten
Cecilia Dobos
Cecilia Dobos is architect en stedenbouwkundige bij studio CLAUD en Stichting Urban Ideals (SUI) en deeltijd docent bij TU Delft.
''Ik vind het leuk om met kinderen te werken en om impact met onderwijs op de volgende generatie te maken.''
Lees verder TerugChaniek Mellink
Als kind zei ik altijd al, dat als ik later groot zou zijn ik dan een eigen kunstatelier wou beginnen waar ik kinderen creatieve lessen zou gaan geven. Met het werk voor Archiklas doe ik voor het eerst iets wat hier heel erg op lijkt.
''Het geven van workshops aan de kinderen vind ik super. Het is inspirerend hoe creatief kinderen zijn en hoe leergierig de meesten zijn als je ze iets nieuws aanbiedt.''
Lees verder TerugDominique Geelen
Dominique is architect en werkt bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.
Creativiteit en verschillende perspectieven kunnen je wereld transformeren. Het is geweldig om kinderen te begeleiden bij het gebruik van hun verbeelding en het opbouwen van vertrouwen in hun eigen ideeën. Op die manier kunnen ze op elke schaal een positieve impact hebben op hun omgeving!
Francien Fons
Francien heeft net haar master Stedenbouw aan de TU afgerond en werkt nu bij BVR.
Ik wil kinderen graag mijn passie voor het vak stedenbouw overbrengen, zodat zij na de workshops met een andere bril naar de stad waarin ze wonen kijken.
Kiki Dekkers
Kiki is master student stedenbouw aan de TU Delft.
Ik vind het ontzettend waardevol kinderen meer te leren over de stad waarin ze wonen en ze bewust te maken van alle duurzame oplossingen die ze zelf in hun buurt kunnen toepassen.
Lotte van Hulst
Lotte is masterstudent Geo-Design aan de Design Academy Eindhoven en heeft een bachelor in Industrieel Ontwerpen van de TU Delft.
Spelenderwijs creëren en experimenteren is het leukste wat er is, maar ook belangrijk. Ik vind het super leuk om kids hiermee op weg te helpen zodat ze vrijuit kunnen creëren en experimenteren om uiteindelijk hun ideeën zelf te kunnen vervaardigen tot iets tastbaars. Ze zijn de kritische ontwerpers van onze gezamenlijke toekomst!
Marloes Knoester
Marloes is architect bij NACO en ontwerpt aan de Nederlandse vliegvelden.
“Het doorgeven van je eigen interesses is ontzettend leuk om te doen. Het werken met de leerlingen houdt je eigen creativiteit gaande. Het is heel leuk om te zien hoeveel de kinderen op zo’n jonge leeftijd kunnen doen. Ik leer elke dag van ze.”
Mieke Prins
Mieke is architect. Ze heeft sinds begin 2022 haar eigen bureau, Mission Playground waarbij ze ontwerpen, bouwen en educatie samen wil laten komen.
Mijn jaren als vrijwilliger in het buitenland hebben me laten beseffen dat spelen en architectuur al op heel jonge leeftijd kan helpen bij de ontwikkeling van kinderen. Archiklas doet dat op een mooie manier door serieuze onderwerpen op een onderzoekende en ontwerpende manier aan het licht te brengen.
Monique Rijksen
Monique is architect en heeft haar eigen bureau: Monique Rijksen Architect.
Ik vind het belangrijk om kinderen te leren dat ze invloed kunnen hebben op hun eigen omgeving, namelijk door ze het vertrouwen te geven dat hun ideeën er toe doen. Het is bovendien ook erg leuk om te doen en kinderen hebben mooie en inspirerende ideeën! Fijn om te zien als ze trots zijn op hun eigen ontwerp.
Nona Dalman
Nona is tweedejaars masterstudent architectuur aan de TU Delft.
Ik vind het super belangrijk dat zoveel mogelijk mensen bewust zijn van onze leefomgeving en hoe we daarmee omgaan. Kinderen horen daar natuurlijk ook bij en ik vind het altijd inspirerend hoe open en ongeremd ze zijn.
Renee Brants
Renee is een master student Integrated Product Design, die graag het plezier dat ze haalt uit het ontwerpproces wil overbrengen en aanwakkeren bij jonge kinderen.
“Ik word eerder enthousiast gemaakt door het verhaal dat een ontwerp vertelt, dan door de kwaliteit van het eindresultaat. Ik hoop deze gedachte te kunnen delen met de kinderen.”
Lees verder TerugSam Niehorster
Ik ben een student aan de Kunstacademie en de Universiteit. Ik hou er dus van om de wetenschappen samen te voegen met de kunsten op vernieuwende manieren, daarom vind ik het geven van deze lessen zo ontzettend leuk!
''De kinderen verassen altijd met hun waanzinnig originele ideeën!''
Lees verder Terug
Susanne Spiessberger
Susanne is architect. Zij heeft haar eigen bureau Studio 2s.
Met veel plezier laat ik de kinderen kennismaken met de wereld van een architect. Samen bedenken we creatieve oplossingen voor onze leefomgeving en wat is het mooi om te zien hoe hun ideeën tot leven komen in de vorm van een schets of een maquette.
Jeanne Blok
Jeanne is stedenbouwkundig ontwerper. Ze heeft haar eigen ontwerpstudio, genaamd Telisa Studio, en geeft les aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.
"Ideeën van kinderen zijn zo verrassend en inspirerend. Leuk om kinderen te leren daar iets mee te doen en dat vorm te geven, spelend en experimenterend."
Lees verder TerugTenesha Caton
Tenesha Caton is een stedenbouwkundige die zich richt op duurzame transitie-opgaven. Ze is actief binnen haar eigen studio, Studio Tenesha Caton, en werkt ook als Duurzaamheidsadviseur en Projectmanager bij Metabolic. Daarbij ondersteunt ze stedelijke professionals bij het holistisch creëren van een duurzamere gebouwde omgeving.
“Ik vind het belangrijk dat kinderen opgroeien met begrip van duurzame transities, kritisch denken en creativiteit, en ik ben gedreven om hieraan bij te dragen.”
Lees verder TerugVivan Bongers
Vivan is architect en werkt aan de bouw van publieke gebouwen. Ze weet vooral veel over de bouw van musea en ziekenhuizen. In publieke gebouwen komen veel mensen en activiteiten samen: een ingewikkeld puzzeltje. Hoe ingewikkelder de puzzel, hoe leuker zij het vindt.
"Een ingewikkelde puzzel is niet eng maar leuk. Begin bij het begin en blijf creatief kijken, vragen, tekenen en doen. Zo kom je tot de leukste oplossingen en verras je ook jezelf."
Lees verder TerugMarjolijn Bohlken
Ik ben Marjolijn, ben 24 jaar en woon in Roosendaal. Ik ben net afgestudeerd aan de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling in Rotterdam, en begin naast Archiklas volgende maand aan een nieuwe baan bij een gemeente. Ik ben erg geïnteresseerd in steden en de mensen die erin leven.
"Ik heb een passie voor de stad en voor creativiteit en ontwerp en denk dat het heel belangrijk is om van jongs af aan daarmee in aanraking te komen. Daarom is Archiklas zo'n leuke plek om te werken: je krijgt de kans om kinderen al jong mee te nemen in creatief denken en ontwerpen."
Lees verder TerugCornelia Louh
Cornelia is Architect. Zij heeft haar eigen bureau Atelier Louh en werkt daarnaast als stedenbouwkundige.
Kinderen zijn van nature rijk aan ideeën. De uitdaging zit hem juist in het niet laten uitsterven van de creativiteit en nieuwsgierigheid waar zij mee geboren zijn. Als Archikracht wil ik ze graag blijven uitdagen om na te denken over hun leefomgeving en ze een kijkje geven in het ontwerptraject.