Ons lesaanbod

Archiklas biedt educatieve activiteiten voor kinderen van 5 t/m 15 jaar oud, zowel binnen als buiten het onderwijs. We geven complete lessenreeksen of organiseren eenmalige workshops. We denken ook graag mee welke vorm het beste bij een school of project
past.

Lessenreeks

In een lessenreeks wordt één uitdaging behandeld en wordt een hele ontwerpcyclus doorlopen. Een lessenreeks duurt 6 tot 12 lessen.

Als je voor een lessenreeks kiest

  • Ontwikkelen kinderen ‘Archiklas vaardigheden’
  • Verdiepen ze zich in één thema
  • Heb je structureel lesprogramma

Meer over de archiklas methode

Workshops

Een workshop duurt tussen de 1,5 en 4 uur. De focus in een workshop kan verschillen.

Wanneer je kiest voor een workshop kun je inzoomen op

  • De introductie van een nieuw thema
  • Eén fase van de ontwerpcyclus
  • Eén van de vaardigheden
  • Verrijking van een evenement
  • Kort kennismaken met de hele ontwerpcyclus

Op maat

Naast het vaste aanbod kunnen we in overleg workshops en lessenreeksen op maat maken.

Zo kunnen we bijvoorbeeld aansluiten bij een thema waar de school of klas zich mee bezig houdt of de lengte van een lessenreeks aanpassen. 

Ook kunnen we samen met andere organisaties educatieve activiteiten opzetten.

Wil je weten wat we al hebben gedaan, bekijk dan onze projecten!

Stadmaken

In de workshop Stadmaken ontwerpen leerlingen de straat van de toekomst. Ze leren over de toekomst aan de hand van verschillende scenario’s. Ze leren dat door vrij te associëren een brainstrom verrassende oplossingen oplevert.

Een scenario is een beeld van de toekomst. Mensen denken na over welke nieuwe technieken of andere gebeurtenissen in het nu invloed hebben op de toekomst. Denk bijvoorbeeld aan robots en klimaatverandering. Ze voorspellen dan hoe de toekomst eruit zou kunnen zien. Een scenario is een extreme situatie, het is vaak iets dat uitvergroot wordt. Bijvoorbeeld: niemand werkt meer, en alles wordt gedaan door robots. Dat is extreem. Er is nooit één scenario; mensen die scenario’s maken bedenken vaak meerdere opties. Ontwerpers gebruiken scenario’s om oplossingen te bedenken voor de toekomst. Als je alleen oplossingen bedenkt voor nu, dan heeft de toekomst er misschien niets aan. Welke alternatieven zijn er en hoe kun je een straat ontwerpen die prettig en leefbaar is binnen het toekomstscenario? Dat is de vraag waar de leerlingen mee aan de slag gaan.

In een Archiklasworkshop staat het creatieve proces en de ruimtelijke omgeving van leerlingen centraal. Leerlingen leren stappen te ondernemen om samen van een uitdaging naar een oplossing te komen. In de workshop Stadmaken is de toepassing het verwerken van een scenario in een straatontwerp. Tijdens de workshop zullen de leerlingen de toekomstscenario’s  van hun eigen omgeving onderzoeken en vervolgens zelf aan de slag gaan met een concrete oplossing. Deze workshop laat leerlingen zien hoe ontwerp en creativiteit kunnen worden ingezet voor grote en soms technische maatschappelijke vraagstukken.

Als afsluiting van de workshop kan op school een tentoonstelling worden ingericht met de ideeën van de leerlingen. Zo leert niet alleen de klas die mee doet, maar ook andere jaren.

De volgende onderdelen komen in ieder geval aan bod

  • introductie van het onderwerp aan de hand van een presentatie
  • scenario lezen en brainstormen
  • ideeën schetsen in concepttekening
  • maquette bouwen
  • presenteren voor de klas en in de school
Stadmaken

Kenmerken

Groepen

Groep 7, Groep 8 & Groep 6

Thema's

Energieneutraal & Stedenbouwkunde

Soort activiteit

Workshop

Leerdoel

Leerlingen leren te ontwerpen voor een toekomstscenario

Slo leerdoelen

  • Nederlands 1, 2, 3, 4, 12
  • Oriëntatie op jezelf en de wereld 39, 43, 44, 45, 46
  • Kunstzinnige oriëntatie 54, 55

Duur en tijd

105 minuten

Vak

W&T onderwijs en K&C onderwijs

Benodigd

Een lokaal, digibord

Locatie

Alle scholen in regio Rotterdam

Kosten

€250,- exclusief materialen