Lessenreeks
In een lessenreeks wordt één uitdaging behandeld en wordt een hele ontwerpcyclus doorlopen. Een lessenreeks duurt 6 tot 12 lessen.
Als je voor een lessenreeks kiest
- Ontwikkelen kinderen ‘Archiklas vaardigheden’
- Verdiepen ze zich in één thema
- Heb je structureel lesprogramma
Meer over de archiklas methode
Klik op de pijl hieronder voor een overzicht van het aantal lessenreeksen en de doorlopende leerlijn
Workshops
Een workshop duurt tussen de 1,5 en 4 uur. De focus in een workshop kan verschillen.
Wanneer je kiest voor een workshop kun je inzoomen op
- De introductie van een nieuw thema
- Eén fase van de ontwerpcyclus
- Eén van de vaardigheden
- Verrijking van een evenement
- Kort kennismaken met de hele ontwerpcyclus
Ateliers
Een open atelier is een workshop die eenmalig tot wekelijks kan plaatsvinden.
Kinderen ontdekken aan de hand van een thema iets over hun omgeving en vaak dragen we daar ook direct iets aan bij.
- Workshops rondom thema's als klimaatadaptatie, water, biodiversiteit en circulariteit.
- Leren over onze omgeving door te onderzoeken, ontwerpen en experimenteren.
- Samen de wijk groener en fijner maken.
- Verbinding in de wijk creëren.
Wil je weten wat we al hebben gedaan? Bekijk hier de fotoverslagen.
Online lessenreeks
Een online lessenreeks waarin leerlingen door middel van 8 video's leren hoe ze een huis kunnen ontwerpen voor een opdrachtgever. De online lessenreeks legt de nadruk op experimenteren, inlevingsvermogen, creativiteit en kritisch denken en is geschikt voor leerlingen van groep 5 tot groep 8 van het primair onderwijs.
Kruip in de huid van een architect en leer hoe je een huis ontwerpt!
Er staan 8 video's voor je klaar.
Weet jij al voor wie jouw huis wordt?
Hoe ontwerp ik een huis voor een opdrachtgever?
Lesopbouw:
Les 1: ontdek de wensen van je opdrachtgever.
Les 2: wat zou je opdrachtgever in zijn of haar huis willen hebbben?
Les 3: brainstorm over jouw wensen en die van de opdrachtgever
Les 4: schetsen van je eerste ideeën
Les 5: leren hoe je een maquette maakt
Les 6: verder werken aan je maquette
Les 7: echte ontwerptekeningen leren maken
Les 8: maak een poster en presenteer!
.......
Aan het eind van elke les leren we een nieuw woord!
Kenmerken
Leerdoel
Leerlingen leren een energieneutrale drijvende woning te ontwerpen
SLO leerdoelen
- Nederlands 1, 2, 3, 4, 5, 12
- Oriëntatie op jezelf en de wereld 39, 42, 43, 45
- Kunstzinnige oriëntatie 54, 55
Duur en tijd
- 8 lessen van 1 uur.
Vak
W&T onderwijs en K&C onderwijs
Ben je benieuwd hoe de lessenreeks eruit ziet?
Kijk de korte video hiernaast
Bekijk hier de video voor opdracht 1!
Stappenplan:
1. Bekijk video 1.
2. Kies een opdrachtgever. Je kunt filmpjes kijken of informatie opzoeken op het internet om je opdrachtgever beter te leren kennen.
3. Beantwoord de volgende vragen:
- Wat is de lievelingskleur van jouw opdrachtgever?
-
Wat is het lievelingseten van jouw opdrachtgever?
-
Met wie woont jouw opdrachtgever?
-
Wat doet jouw opdrachtgever allemaal op een dag?
-
Waar geeft jouw opdrachtgever graag geld aan uit?
-
Wat zijn de hobby’s van jouw opdrachtgever?
-
Welke drie woorden passen bij jouw opdrachtgever?
-
Heeft jouw opdrachtgever superkrachten of kan hij/zij iets bijzonders?
-
Waar is jouw opdrachtgever goed in?
-
Waar is jouw opdrachtgever minder goed in?
4. Maak een tekening van je opdrachtgever!
Nieuw woord: Opdrachtgever
Een opdrachtgever is iemand die jou vraagt iets te doen. Hij kan jou vragen om een huis te ontwerpen. Het is een soort klant.
Bekijk hier de video van opdracht 2!
Stappenplan:
Nodig: stift, papier
1. Bekijk video 2
2. Kies 3 leuke en bijzondere eigenschappen van jouw opdrachtgever.
3. Bedenk eisen voor het ontwerp van jouw huis. Dit kunnen er een paar zijn per eigenschap. Begin al je zinnen met: Het huis moet...(vul in)…
Voorbeeld: Is jouw personage heel goed in koken? Dan wilt hij/zij vast een hele goede plek hebben om te koken. Je kunt dan als eis opschrijven:
Het huis moet een grote en mooie plek hebben om te koken.
4. Klaar! Dit is je programma van eisen.
Extra: laat je woordenketting achter in het gastenboek
Extra: kies nog een eigenschap, maak daar eisen voor en voeg deze toe aan je programma van eisen.
Extra: Ga op zoek naar plaatjes van bijzondere huizen. Kun je ook bedenken voor wie deze huizen zijn gemaakt?
Nieuw woord: Programma van Eisen
Programma van eisen = een lijst met eisen waaraan een ontwerp moet voldoen. Eisen zijn zinnen die zeggen wat het ontwerp moet kunnen.
Bekijk hier de video voor opdracht 3!
Stappenplan:
1. Bekijk video 3
2. Doe de energizer met je niet-schrijfhand. Schrijf je naam heel groot op een vel papier. Maak van elke letter iets anders:
- Poppetje
- Huis
-
Dier
-
Voertuig
-
Meubel
-
Plant of boom
3. Maak je vel papier klaar voor de brainstorm. Schrijf in het midden van je vel: ‘Hoe ontwerp ik een huis voor ….? Deel de rest van het vel in vieren door strepen te trekken.
Of schrijf de vraag op in een schriftje.
4. Volg de stappen van de brainstorm. Zet per stap een timer op 2 minuten. Schrijf of teken je ideeën met een stift.
- Schrijf in vakje 1 alle ideeën op die je nu al in je hoofd hebt. Bekijk ook je programma van eisen nog eens.
- Wat zou je kunnen bedenken als je zelf ook bij je opdachtgever zou wonen? Schrijf dit in vakje 2.
- Draai je eisen om. Wat moet je huis dan juist niet kunnen?
- Niet alle dingen in vakje 3 zijn nuttig. Kun je die ideeën omdenken?
- Teken een boom. Verdeel je vel in 4 vakken. Knip je ideeën uit of schrijf ze over op de boom. Hoe lager het idee hoe makkelijker te bouwen, hoe hoger hoe ingewikkelder te bouwen. Links plak of schrijf je de ideeën die al bestaan. Rechts schrijf je innovatieve ideeën.
- Kies 3 tot 5 beste ideeën uit de boom. Deze staan meestal rechts onderin. Is er nog een ander idee wat je super leuk vindt? Dan mag je die ook kiezen. Omcirkel de ideeën die je kiest.
- Klaar! Tot de volgende les!
Nieuwe woorden: Innovatief & Brainstorm
Innovatief: nieuw, iets wat nog niet bestaat.
Brainstorm: het bedenken van heel veel ideeën. Bij een brainstorm gaat het om veel ideeën, niet om goede ideeën.
Bekijk hier de video voor opdracht 4!
Stappenplan:
1. Bekijk video 4
2. Je hebt nu de energizer al gedaan.
3. Maak 4 schetsen van een huis voor jou opdrachtgever. Gebruik hiervoor de ideeën die je in de vorige les hebt gekozen. Niet in elke schets hoeven alle ideeën te zitten. Op de website staan voorbeelden van schetsen.
4. Beoordeel je schetsen door minpunten en pluspunten op te schrijven bij je schets. Schrijf dit met twee verschillende kleuren.
5. Maak een tekening waarin je zoveel mogelijk pluspunten en ideeën combineert.
6. Klaar voor vandaag!
7. Verzamel voor de volgende les oud papier en plastic afval waar je volgende week mee kan gaan bouwen!
Bekijk de video voor opdracht 5!
Stappenplan:
1. Bekijk de video!
2. Doe de energizer: Kijk 5 minuten naar buiten en zoek plekjes waar een kleine versie van jouw opdrachtgever zou kunnen wonen. Misschien zie je een emmer in de tuin, of een bakfiets op straat.
3. Begin met verschillende composities maken van jouw afval
4. Maak een maquette van jouw ontwerp door het afval aan elkaar te maken. Je kunt het ook versieren met gekleurd papier, of door op je maquette te tekenen.
5. Klaar! Het hoeft vandaag nog niet af. In de volgende les gaan we weer verder!
Nieuwe woorden: compositie & maquette
Compositie: Iets wat je kan maken door verschillende dingen samen te brengen. Een schilder maakt vaak een compositie van de dingen die hij natekent. Een muziekstuk wordt soms ook een compositie genoemd omdat meerdere tonen, klanken, instrumenten samen een melodie vormen.
Maquette: Een nagemaakt model van een ontwerp. Een maquette is altijd kleiner dan het echte gebouw.
Bekijk hier de video voor opdracht 6!
Stappenplan:
1. Bekijk video 6
2. Je hebt de energizer nu al gedaan.
3. Bouw verder aan je maquette. Je kunt ook de omgeving van je huis bouwen, je opdrachtgever namaken en meer dingen toevoegen.
4. Klaar! In de volgende les ga je leren op schaal tekenen.
Bekijk hieronder de resultaten van andere kinderen.
Bekijk hier de video voor opdracht 7!
Stappenplan:
1. Bekijk het eerste deel van video 7
2. Maak een kladtekening van een stoel uit je kamer. Meet de stoel op en schrijf de maten van de stoel erbij.
3. Teken een stoel uit je kamer op schaal 1:10.
4. Bekijk het tweede deel van video 7
5. Doe de energizer. Meet je lengte en je spanwijdte. Zijn die bij jou even lang?
6. Kies of je een aanzicht of een doorsnede wilt maken. Maak een kladtekening van jouw ontwerp.
7. Kies een schaal die past bij jouw ontwerp en papierformaat. Op de volgende bladzijde staan voorbeelden.
8. Teken de hoofdlijnen van jouw huis op maat.
9. Teken de rest van jouw ontwerp in je tekening.
10. Klaar! Tot in de laatste video!
Nieuwe woorden: Schaaltekening, aanzicht & doorsnede
Schaaltekening: Een tekening van iets wat in het echt groter op kleiner is dan het op papier staat.
Aanzicht: Een tekening, waarbij je recht op een buiten- of binnengevel van een huis of voorwerp kijkt.
Doorsnede: Een tekening van een voorwerp of huis alsof het is doorgesneden en je tegen de binnenkant aan kijkt.
Bekijk hier de video voor opdracht 8!
Stappenplan:
1. Bekijk video 8
2. Doe de energizer: Trek je eigen gezicht over op een vel papier.
3. Maak de poster. Dit komt er op:
- Titel van het huis
- Naam van de opdrachtgever
- Jouw eigen naam
- Een plaatje wat laat zien hoe jouw huis gebruikt wordt. Dit kan een strip zijn, of een plaatje waarop jouw opdrachtgever iets doet.
- Een quote van jouw opdrachtgever: Wat zou hij of zij zeggen over het huis?
4. Bedenk wat je wilt zeggen tijdens je presentatie. Beantwoord daarvoor de hulpvragen:
- Wie is je opdrachtgever en wat zijn de belangrijkste eigenschappen
- Wat zijn de ideeën die je in je ontwerp hebt verwerkt?
- Hoe zien die ideeën eruit? Gebruik je tekening en maquette ook om dit te laten zien
- Wat vindt jouw opdrachtgever ervan? Wat doet hij of zij in het huis?
5. Geef je presentatie voor familie thuis of via een filmpje.
Nieuw woord: Pitch
Is een korte presentatie waarin je aan anderen vertelt wat belangrijk is aan jouw ontwerp.
Hier stoppen de lessen van Archiklas.
Vond je het leuk? Stuur ons een bericht via info@archiklas.nl of facebook met foto’s van jouw tekeningen, maquette en presentatie.
Je mag ook een tip en een top geven over de video’s en opdrachten. We leren graag van jouw ideeën.