Ons lesaanbod

Archiklas biedt educatieve activiteiten voor kinderen van 5 t/m 15 jaar oud, zowel binnen als buiten het onderwijs. We geven complete lessenreeksen of organiseren eenmalige workshops. We denken ook graag mee welke vorm het beste bij een school of project
past.

Lessenreeks

In een lessenreeks wordt één uitdaging behandeld en wordt een hele ontwerpcyclus doorlopen. Een lessenreeks duurt 6 tot 12 lessen.

Als je voor een lessenreeks kiest

  • Ontwikkelen kinderen ‘Archiklas vaardigheden’
  • Verdiepen ze zich in één thema
  • Heb je structureel lesprogramma

Meer over de archiklas methode

Klik op de pijl hieronder voor een overzicht van het aantal lessenreeksen en de doorlopende leerlijn

Workshops

Een workshop duurt tussen de 1,5 en 4 uur. De focus in een workshop kan verschillen.

Wanneer je kiest voor een workshop kun je inzoomen op

  • De introductie van een nieuw thema
  • Eén fase van de ontwerpcyclus
  • Eén van de vaardigheden
  • Verrijking van een evenement
  • Kort kennismaken met de hele ontwerpcyclus

Ateliers

Een open atelier is een workshop die eenmalig tot wekelijks kan plaatsvinden.

Kinderen ontdekken aan de hand van een thema iets over hun omgeving en vaak dragen we daar ook direct iets aan bij. 

  • Workshops rondom thema's als klimaatadaptatie, water, biodiversiteit en circulariteit.
  • Leren over onze omgeving door te onderzoeken, ontwerpen en experimenteren. 
  • Samen de wijk groener en fijner maken.
  • Verbinding in de wijk creëren.

Wil je weten wat we al hebben gedaan? Bekijk hier de fotoverslagen

 

Droomhuis (mini reeks)

In de korte lessenreeks Droomhuis ontdekken leerlingen in sneltreinvaart hoe een architect werkt en doorlopen ze zelf de volledige ontwerpcyclus. Van eerste schets tot echte maquette. Door te ontwerpen brengen ze hun eigen ideeën tot leven. Ze kunnen ontwerpen voor zichzelf of voor een boekpersonage.

De lessenreeks Droomhuis is ontworpen om leerlingen op een toegankelijke en actieve manier kennis te laten maken met architectuur en de ontwerpcyclus. Het doel is dat ze snel zelf aan het bouwen gaan en ervaren hoe een idee groeit van schets tot ruimtelijk ontwerp.

Ze beginnen met het verkennen van wat een architect doet en leren vervolgens hoe je moet brainstormen: ideeën verzamelen, vrij denken en keuzes maken. Vanuit die ideeën ontstaan de eerste schetsen, waarin leerlingen hun droomhuis tekenen. Daarna gaan ze aan de slag met het bouwen van een maquette. Door te experimenteren en te verbeteren ontdekken ze hoe hun idee verandert in een echt ontwerp. We eindigen met een korte pitch; hoe vertel ik aan andere wat ik heb ontworpen, wat is er belangrijk aan mijn ontwerp? Zo ontwerpen de leerlingen niet alleen hun eigen droomhuis, maar ontwikkelen ze ook waardevolle creatieve en communicatieve vaardigheden.

Deze minireeks is leuk te combineren met de kinderboekenweek!

De volgende onderdelen komen in ieder geval aan bod

  • Leren wat een architect doet
  • Brainstormen en ontwerpideeën bedenken
  • Ideeën schetsen en varianten bedenken
  • Het bouwen van een maquette
  • Voorbereiden van een pitch
  • Presenteren
Droomhuis (mini reeks)

Kenmerken

Leerdoel

Leerlingen leren schetsen en een ontwerp maken

Duur en tijd

3-5 lessen van 1-1,5 uur*

Benodigd

Een lokaal, een digibord

Locatie

Alle scholen in regio Rotterdam*


*Andere wensen? Neem contact met ons op

 

Download
Sluiten